Welkom op

Onze reizen

Hilda van der Lee en Edwin Neeleman
Hilda en Edwin

Sinds het jaar 2000 hebben wij, Hilda van der Lee en Edwin Neeleman, al negen keer onze vakantie op Newfoundland doorgebracht. Dat dit fascinerende eiland voor de Canadese oostkust onze meest geliefde vakantiebestemming is geworden, komt niet alleen door de indrukwekkende landschappen, de overweldigende natuur, de prachtige kustlijn en de vele schilderachtige vissersdorpjes.

Ook het mooie licht, de schone en frisse lucht, de adembenemende stilte of de rustgevende sfeer die op het eiland heerst, is voor ons niet de voornaamste reden om bijna ieder jaar naar Newfoundland terug te keren.

Nee, het is vooral de vriendelijkheid en gastvrijheid van de mensen die daar wonen, waardoor we iedere keer weer naar Newfoundland getrokken worden. De mensen zijn er zó aardig, lief en behulpzaam, dat is met geen pen te beschrijven. In al die jaren hebben wij er heel wat mensen ontmoet, en veel van die ontmoetingen hebben tot hechte vriendschappen geleid.

I - Juni 2000

Mijn belangstelling voor Newfoundland is gewekt door de roman "Scheepsberichten" van Annie Proulx. Het waren vooral de beschrijvingen van het ruige landschap en het onvoorspelbare weer en klimaat, die veel indruk op me hebben gemaakt.

Avalon Peninsula. Copyright (c) 2002 Edwin Neeleman
Avalon Peninsula

De aantrekkingskracht van Newfoundland was zelfs zo groot, dat ik in juni 2000 besloot een rondreis, georganiseerd door SNP Natuurreizen, naar Nova Scotia en Newfoundland te maken. Ofschoon Nova Scotia ook zeker de moeite van het bezoeken waard was, was het toch vooral Newfoundland dat mijn hart heeft gestolen.

In de kleine week die we op dit eiland doorbrachten, alvorens weer met de veerboot naar Nova Scotia te gaan, hebben we fraaie wandelingen gemaakt in Gros Morne National Park, een bliksembezoek gebracht aan Twillingate en de hoofdstad St. John's, en de Jan-van-Genten kolonie bij Cape St.Mary's bezocht. Dat één weekje Newfoundland veel te kort was, vond ook Hilda, toen nog mijn reisgenote, maar inmiddels mijn echtgenote. Omdat we beiden nog lang niet uitgekeken waren in Newfoundland, besloten we in september van datzelfde jaar nog eens twee weken terug te gaan.

II - September 2000

Na een week te hebben rondgereisd op het schiereiland Avalon, arriveerden we in Twillingate, waar we ons zó thuis voelden, dat we daar de rest van de tijd zijn gebleven. In het vliegtuig terug naar huis wisten we al wat onze volgende vakantiebestemming zou worden: Newfoundland.

III - Juli 2002

In juli 2002 gingen we voor de derde keer naar The Rock, zoals Newfoundland ook wel genoemd wordt. Dit keer hadden we drie weken de tijd, en zelfs dat bleek nog te kort. Naast vele fantastische ervaringen op land en op zee kwamen we ook tot de ontdekking dat het leven op Newfoundland niet voor iedereen rozengeur en maneschijn is.
De visserij, eens de pijler van de economie van Newfoundland, ligt vrijwel geheel op zijn gat. De vangst van kabeljauw is zelfs volledig aan banden gelegd. Voor een groot deel van de bevolking dat voorheen van de visserij moest leven, ziet de toekomst er niet rooskleurig uit. Het probleem van de visserij houdt ons erg bezig. Vooral tijdens ons bezoek aan de Northern Peninsula hebben we met de plaatselijke bevolking hier vaak over gesproken.

IV - Februari 2003

In februari 2003 zijn we voor de vierde keer naar Newfoundland geweest. Na onze eerdere bezoeken aan Twillingate in de zomer en herfst, wilden we er ook wel eens een winter meemaken. En we hadden geluk: het was de strengste winter sinds mensenheugenis.

Twillingate, februari 2003. Copyright (c) 2003 Edwin Neeleman

Winter in Twillingate, februari 2003

Harbour Breton Harbour Breton
Deadman's Cove, Harbour Breton

V - Mei 2004

Het jaar daarop hebben we Newfoundland zelfs tweemaal met een bezoek vereerd. De sneeuw was nog maar nauwelijks verdwenen, toen we er in mei vier weken lang met een camper hebben rondgereden. Behalve naar Twillingate en de Kittiwake Coast, waar we al eerder geweest waren, zijn we nu ook naar diverse vissersplaatsjes op het Baie Verte Peninsula geweest en hebben we een paar heerlijke, rustige en zonnige voorjaarsdagen aan het Red Indian Lake gestaan.
Vervolgens zijn we naar Harbour Breton aan de zuidkust gereden, waar we onder meer per boot naar de geïsoleerde plaatsjes Gaultois en McCallum zijn gevaren.

VI - Oktober 2004

En omdat we nog niet eerder Newfoundland in herfstkleuren gezien hadden, zijn we in oktober ook nog anderhalve week naar Twillingate geweest.

Bonavista, juni 2005. Copyright (c) 2005 Edwin Neeleman
Bonavista

VII - Juni 2005

In juni 2005 hebben we opnieuw een camper op Newfoundland gehuurd, waarmee we naar een aantal voor ons inmiddels bekende plekken zijn gereden, maar we hebben toen ook nieuwe delen van Newfoundland bezocht. Oud en vertrouwd waren onder meer: Cape St. Mary's op het schiereiland Avalon, de Kittiwake Coast en Twillingate. Een van de nieuw bezochte delen van Newfoundland was het Bonavista Peninsula, waar we een aantal warme zomerdagen in het kleine plaatsje Keels hebben doorgebracht.

VIII - Augustus / September 2006

In 2006 zijn we voor de achtste keer de oceaan overgestoken en hebben we in augustus en september vier weken lang per camper op Newfoundland rondgereisd. Omdat we deze keer lekker veel tijd hadden, zijn we weer helemaal naar het noordelijkste puntje op The Northern Peninsula gereden. Net als vier jaar geleden hebben we op Quirpon Island in Quirpon Lighthouse Inn gelogeerd, maar ditmaal twee nachten in plaats van één destijds.
Verder met de camper weer op een aantal mooie plekken gestaan, zoals bij Flower's Cove / Nameless Cove en bij New Ferroles. Op weg naar Twillingate een paar dagen gestopt bij Jackson´s Arm en Moore´s Cove.
Na een aantal dagen in Twillingate te hebben doorgebracht zijn we via Lumsden weer naar het zuidoosten gereden.

IX - Augustus / September 2008

Ook voor deze vakantie hebben we weer een camper bij Islander RV gehuurd. In tegenstelling tot voorgaande camperreizen, hebben we dit jaar relatief veel op Provincial Parks gestaan. Bellevue Beach Park was onze eerste overnachtingsplek. Daarna 'wild' gekampeerd bij Lumsden en Twillingate, om vervolgens een aantal nachten op een camping aan het Red Indian Lake te staan.
Waar we nog nooit eerder geweest waren, maar erg de moeite waard is, was Blow Me Down Provincial Park in het westen en Sandbanks Provincial Park bij Burgeo aan de zuidkust.
Vandaar in één dag naar La Scie en via Terra Nova National Park naar ons laatste overnachtingsadres: Pippy's Park in St. John's.

X - September / Oktober 2010 ?

Eind september 2010 zijn we voor de tiende keer naar Newfoundland gegaan. Ons plan om het Bonavista schiereiland wat beter te leren kennen, werd in de war gegooid door Hurricane Igor, een tropische orkaan die een paar dagen eerder dwars over Newfoundland was getrokken en daarbij een spoor van vernielingen had achtergelaten.
Of we in 2010 voor de tiende keer naar Newfoundland gaan, is op dit moment nog onzeker.